2 december 2021

Eiwitrijk eten

2 min read

Als je graag snel spiermassa wil opbouwen, is het automatisch van groot belang om veel calorieën en eiwitten binnen te krijgen. Vooral eiwitten zijn belangrijk bij de opbouw van de spieren, nadat je ze even een flinke optater hebt gegeven in de sportschool. In dit blog laten we je zien hoe je veel eiwitten binnen kan krijgen zodat jij zo snel mogelijk met een afgetraind lichaam over het strand kan flaneren.

Plantaardig

Eiwitten kan je indelen in drie categorieën: plantaardig, dierlijk en kunstmatig. We beginnen bij de plantaardige. Dit is een goede optie als je wil letten op je cholesterol, of als je vegetarisch of vegan eet. Hierbij gaan we de hoek in van de noten, bonen, zaden en dergelijke in. Het product met het hoogste aantal eiwitten per 50 gram is de erwt. Per 50 gram zit er maar liefst 40 gram eiwitten in dit product! Een ander eiwitrijk product is de sojaboon. Deze boon zie je steeds vaker verwerkt worden in alternatieven voor dierlijke producten. Niet vervelend dus om te bedenken dat hier ontzettend veel eiwitten in zitten. Per 50 gram sojabonen krijg je 18 gram eiwitten binnen. Een stuk minder dan bij de erwt, maar nog steeds aanzienlijk veel!

Dierlijk

De dierlijke eiwitten kan je vinden in vlees, kaas, ei, vis en melk. De eiwitten in dierlijke producten worden ook wel complete eiwitten genoemd. Waarom? Omdat hier alle aminozuren in zitten die ons lichaam nodig heeft om te herstellen van de trainingen en op een gezonde manier op te bouwen. Toch is het niet altijd beter om dierlijke eiwitten te eten. Hierbij dien je goed te letten op het kwaliteitsniveau van het eten. Ga het liefst voor biologisch vlees. Doe je dit niet? Dan kan het zijn dat jouw vlees bewerkt is. Dit kan nadelige gevolgen hebben op de opbouw en gezondheid van jouw spieren.

Kunstmatig

Natuurlijk kan je jouw eiwitten ook aanvullen met kunstmatige eiwitten. Denk bijvoorbeeld aan de whey eiwit van house of nutrition. Hierbij maak je het jezelf extra makkelijk. Het enige wat je hoeft te doen is een smaak uitkiezen, een kleine hoeveelheid van dit poeder in jouw shaker doen en drinken maar! Als je na het sporten een shake drinkt, zul je merken dat het een stuk sneller gaat met het opbouwen van spieren.

Spieren opbouwen is een intensief proces! Maar met de juiste schema’s en eetgewoontes is het absoluut niet onmogelijk. Na een aantal weken zul je al de eerste zichtbare resultaten boeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *